بلوک پیش ساخته یا کل مصالح پیش ساخته دور از سایت و در کارخانه ساخته و برای مونتاژ به مکان مورد نظر منتقل می شوند. این اجزا به دلیل کنترل آلودگی، کیفیت ساخت، کاهش زمان ساخت و کمبود جا برای تولید سایر مصالح دیواری، سودمند و اهمیت ساخت دارند.

اندازه بلوک های بتنی پیش مهندسی شده معمولا بزرگتر از آجر یا بلوک های معمولی سنتی می باشد، بنابراین سرعت اجرای بالایی دارند. بلوک پیش ساخته بتنی جزء مصالح ساخت و ساز مدرن می باشد و از لحاظ زیبایی ظاهری مطلوب و مقبول تر هستند. در مقاله پیش رو،مزایا، کاربرد ها و نحوه ساخت بلوک سیمانی پیش ساخته را برای شما بازگو می کنیم.

خرید بلوک سیمانی سبک

مزایای استفاده از بلوک سیمانی پیش ساخته

1- به راحتی در اندازه ها و اشکال مختلف ساخته شده و در دسترس هستند.

2- هزینه کار نیروی کار مصالح پیش ساخته به شدت کمتر است.

3- فرآیند تهیه مصالح مدرن کاملا مکانیزه است.

4- از قابلیت های انعطاف پذیری کافی و مناسب برای کارهای مکانیکی برخوردار است.

5- کیفیت ساختمان هایی که با بلوک های پیش مهندسی شده ساخته می شوند تضمینی است.

6- هزینه نگهداری پایینی دارند.

7- مقاومت آنها در برابر زلزله بخاطر کاهش بارمرده سازه، زیاد است.

8- قطعات پیش ساخته کاملا قابل بازیافت هستند.

9- واحد های ساخت یافته به دلیل داشتن تراکم بالا، ویژگی عایق گرمایی و صوت بالایی دارند.

10- اجزای پیش ساخته تقریبا نسوز می باشند.

11- با دوام هستند. پانل های دیوار بتونی پیش تنیده برای مقاومت در برابر بارهای ضربه ای تصادفی طراحی شده اند.

دیوارهای بتنی پیش مهندسی شده با ارتفاع کامل در ساخت انبار و اماکن رفاهیمناسب تر هستند.

مقاوم‌سازی ساختمان با بلوک سیمانی

بلوک پیش ساخته بتنی با چه موادی ساخته می شود؟

1- سیمان

سیمان به عنوان ماده اتصال دهنده در بلوک بتنی پیش ساخته کاربرد دارد. این ماده اتصال دهنده وقتی با آب مخلوط و سفت میشود قدرت فوق‌العاده از خود نشان می دهد به همین خاطر از مواد پایه اولیه ساخت آن تقریبا نصف مصالح ساختمانی است.

سیمان به دو صورت طبیعی و مصنوعی در ساخت بلوک پیش ساخته استفاده می شود. سیمان مصنوعی با سوزاندن و خرد کردن سیمان طبیعی بدست می آید.

2- سنگدانه های ریز و درشت

سنگدانه های ریز مثل شن های کف رودخانه و سنگ شکسته به عنوان سنگدانه درشت استفاده می شود.

3- مواد افزودنی سبک نظیر پوکه معدنی

از پوکه معدنی یا سایر سبک کننده ها برای ساخت بلوک سیمانی پیش ساخته سبک استفاده می کنند. بلوک بتنی سبک پیش ساخته حالت بهینه بلوک پیش ساخته یا بلوک سنتی است. بلوک های پیش ساخته سبک، وزن یک متر مربع دیوار سنتی ساخته شده با آجر یا بلوک سنتی را از 250 کیلوگرم به محدوده 60-70 کیلوگرم کاهش داده اند. 180 کیلوگرم کاهش بار دیوار عددی نیست که بتوان از آن چشم پوشی کرد.

4- آب

آب کم هزینه ترین و مهمترین جزء تشکیل دهنده بتن است. آبی که برای ساخت بلوک بتنی پیش ساخته استفاده می شود باید عاری از هر نوع آلودگی نظیر اسید باشد.

مراحل ساخت بلوک سیمانی پیش ساخته

نحوه ساخت بلوک سیمانی پیش ساخته به اختصار پروسه زیر می باشد:

تعیین نسبت صحیح مخلوط بتن

نسبت نرمال مخلوط بتن برای رسیدن به حداکثر مقاومت، باید طبق استادارد ها به طور دقیق تعیین شود. تراکم بتن در قالب، سن و طول عمر بلوک سیمانی پیش ساخته را تعیین خواهد کرد. تراکم خوب برای بلوک بتنی 1600 کیلوگرم در مترمکعب برآورد شده است.

ریخته گری

این مرحله، ترکیب مخلوط بتن در میکسر می باشد. برای عملکرد بهتر این میکس بهتر است از یک ویبراتور کوچک یا ویبراتور میز استفاده گردد. پس از مرحله ریخته گری، بتن باید بلافاصله در قالب قرار گیرد.

قالب گیری

قالب ها باید کاملا ثابت و محکم باشند. جنس قالب ساخت بلوک پیش ساخته بتنی عموما از صفحات فولادی می باشد. البته قالب علاوه بر شکل ثابت، نوع اسپلیت هم دارد که این نوع قالب، برای مواقعی که از دستگاه ویبراتور برای تراکم بلوک ها استفاده می شود مناسب تر است.

مرحله پخت و خشک شدن

بعد از مرحله قالب گیری، بلوک ها باید محافظت شده تا کاملا سفت شوند. بلوک ها بعد از قالب ریزی، در مخزن آب یا جلوی آفتاب می پزند و به مدت چند روز برای خشک شدن به اتاق بخار منتقل می شوند.

آموزش گام به گام اجرای دیوار با بلوک سیمانی

کاربرد بلوک سیمانی پیش ساخته

1- برای ساخت دیوار کارخانه ها، گاراژها و دیگر ساختمان های صنعتی

بلوک های پیش ساخته بتنی به تنهایی یا به شکل تراشیده شده مناسب انواع دیوارهای صنعتی نظیر کارخانه ها و گاراژها می باشند.

2- قاب در و پنجره

برای ساخت قاب های در و پنجره بزرگ از بلوک های پیش ساخته بتنی استفاده می گردد. اما برای این کار احتمالا نیاز باشد که بلوک با ابزار سنگ تراشی، برای تبدیل شدن به اندازه دلخواه تراش داده شود.

4- انبارها و سایر مراکز توزیع

قطعات بتنی سبک بسیار مناسب ساخت و نصب دیوارهای بتنی پیش ساخته سریع برای انباره و مراکز توزیع می باشند.

5-دیوارهای متقاطع

زمانی که دو دیوار با هم تلاقی میکنند عموما از قطعات پیش ساخته متناسب با اندازه محل تلاقی تراشیده و استفاده می کنند.

6-بلوک پیش ساخته در سقف

دوره زیردال سقف بهتر است با بلوک بتنی پیش ساختهT ساخته شود. دوره بالای سقف نیز با یک لایه مخلوط سیمان درشت صاف شود.

7-بلوک بتنی پیش ساخته در اسکله

از بلوک پیش ساخته توپر برای قسمت بالای اسکله استفاده می شود. بلوک هایی که در اسکله استفاده می شود باید در برابر وزش باد شدید و امواج مقاومت بالایی داشته باشند. پس هر بلوکی رو نمیتوان برای اسکله توصیه کرد.

دیوار پیش ساخته بتنی

مانند دیگر روش های ساخت مدرن، دیوارهای پیش ساخته بتنی برای ساخت سریع دیوار در انبار ها یا سایر مراکز توزیع طراحی شده اند. امکان ساخت سریع دیوار، مزایای زیادی را به توسعه دهنده ارائه می دهد. پانل های بتنی پیش تنیده در کارخانه تولید و برای اندازه گیری و دیوارکشی با کیفیت، به محل ارسال می شوند.

پیشرفت نصب دیوارهای سیمانی پیش ساخته مستقل از شرایط آب و هوایی بوده و بسیار تعجب برانگیز است. به طوریکه یک تیم 2 یا سه نفر می توانند بیشتر از 200 متر مربع در روز نصب کنند. پس دوره ساخت با استفاده از دیوارهای پیش مهندسی شده بتنی، خیلی کوتاه تر و هزینه نصب و اجرا نیز به شدت کاهش یافته است.

بلوک سیمانی سبک دیواری

در مقاله ای که ارائه شد کارشناسان بتن آلوکا سعی کردند شما را تا حدودی با بلوک سیمانی پیش ساخته و دیوار پیش ساخته بتنی آشنا کنند. امیدواریم موفق عمل کرده باشیم.

مدیر سایت

Avatar for مدیر سایت

نگار زمانی هستم، دانش‌آموخته ارشد مهندسی فناوری اطلاعات و در زمینه سئو، تولید محتوا و طراحی سایت فعالیت می کنم. ایمیل ارتباط با من: n.zamani96@yahoo.com

نظری ثبت نشده است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *